Min åsikt om spön och sporrar

Vissa säger att man ska absolut inte ha sporrar och spön och vissa säger att det är okej.
Men det är ju olika från häst till häst, vissa behöver en extra skänkel mer än andra.

Det är okej sålänge man använder sporrarna och spöet på rätt sätt.

Det är inte okej nånstans när man blir tillsagd på tävling "försiktigt med spöet". Då vet man själv att man gått för långt med spöet.
Ska jag vara helt ärlig har jag aldrig blivit tillsagd och spöet på tävling, nu säger inte jag att jag är så perfekt med spön, men jag tycker när hästen vägrar tex att man ska ha en baktanke: "Var det jag eller hästens fel?" innan man smäller till hästen med spöet.

Missförstå mig nu inte att man inte får använda spöet, såklart man får, men att man blir tillsagd så vet man att man gått för långt med spöet.

Sen det där med sporrar, ojoj NH människornas värsta hat. Skämt åsido.
Helt okej att använda om man har några års efarenhet, en nybörjare ska inte direkt sätta på sig ett par nybörjare.

Vad är eran åsikt om detta?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback